We mogen weer een administratiejaar weggooien namelijk 2009!
De Nederlandse wet verplicht bedrijven en instellingen om papieren, elektronische en andere documenten en berichten als email te bewaren.
Bijvoorbeeld:
- De wettelijke bewaartermijn voor uw administratie, boekhouding en salarisadministratie is 7 jaar.
- De bewaartermijn voor de personeelsadministratie ligt tussen de 2 en 7 jaar na beëindiging dienstbetrekking.
- Documenten van de rechtsvorm zoals aandeelhoudersregister, statuten, DGA bestuursbesluiten, aandeelhoudersbesluiten, notulen en notariële akten waarbij de rechtspersoon partij is dienen zolang de rechtspersoon bestaat bewaard te worden.
LET OP1: Als u vanuit privé bepaalde zaken voor de BV heeft gekocht moet u deze transacties ook 7 jaar bewaren.
LET OP2: Veel facturen en bankafschriften moet u tegenwoordig downloaden. Deze downloads behoren tot de administratie. Download de facturen regelmatig omdat de meeste bedrijven dit niet lang bewaren. De banken bewaren de afschriften digitaal zo’n 15 maanden.